Sta tretira ayurveda?
Koncept ayurvede
Prema ayurvedskoj teoriji sve u univerzumu je povezano bilo to ziva ili neziva materija. Dobro zdravlje se postize kada su um, telo i duh u ravnotezi i u harmoniji sa univerzumom. Poremecaj harmonije dovodi do bolesti fizicke i psihicke. Faktori koji uticu na poremecaj ravnoteze su: emocije, starenje, klimatske promene, povrede, genetski defekti itd.
Vaše telo radi na tome da stvori zdrav i jedinstveni spoj fizičkih i psiholoških karakteristika kombinujuci se u specificno ustrojstvo vašeg tela, ili Prakriti. Vaš Prakriti ostaje isti za ceo život. Sve u univerzumu je sastavljeno od pet osnovnih elemenata: vazduh, prostor, vatra, zemlja, voda. Svi ti elemnti se kombinuju u ljudskom telu cineci specificne zivotne sile ili energije vata, pitta i kapha.
Vata dosha je najmocnija od sve tri doshe. Kombinacija je vazduha i prostora (space). Kontrolise bazicne telesne funkcije kao sto je celijska deoba. Kontrolise um, disanje, protok krvi, srcane funkcije, praznjenje creva. Ovu doshu moze da poremeti emocija tuge, straha, slobodno lebdeceg straha, ostajanje do kasno nocu, iscrpljivanje sto daje suvocu tela, jedenje suvog voca npr i sve suve hrane.
Ako je vata dosha prenaglasena verovatnoc cete razviti: anksioznost, astmu, bolesti srca, poremecaje nervnog sistema, reumatoidni artritis i probleme koze.
Pita dosha je kombinacija vatre i vode i kontrolise: varenje, metabolicne funkcije i hormone povezane sa apetitom.
poremecaj ove doshe moze biti izazvan umorom, previse zacinjenom hranom, kiselom hranom ili mnogo vremena na suncu.
Ako je pita dosha poremecena previse najverovatnije cete razviti bes i negativne emocije, Kronovu bolest, bolesti srca, gorusicu, visoki krvni pritisak
Kapha dosha je kombinacija zemlje i vode. Utice protokom vode, limfe u telu kao i na ishranjenost tela. Ona daje psihicku i fizicku stabilnost tela. Njeni poremecaji mogu voditi u depresiju, nezainteresovanost, nepokretljivost.
Sta se desava kada posetite ayurvedskog prakticara?
Prvo proverite kod koga dolazite i da li je ta osoba licencirana od strane indijske vlade ili neke zvanicne institucije da obavlja delatnost. U suprotnom mozete postati zrtva placebo efekta i mnogih prevara. Zdravlje je osnov nase srece i zato se njemu treba posvetiti s punom paznjom. Carobni stapic ne posotoji ali postoje sistemi hiljadama godina isprobavani koji mogu pomoci i izleciti a ne zaleciti.
Kada dodjete kod ayurvedskog prakticara budite spremni da razgovarate o sebi jer ayurveda je holisticki sveobuhvatni pristup zivotu. Nju zanima ravnoteza u svim domenima zivota. Obuceni prakticar ne samo da ce ispitati vase telo, zanimace ga obimna licna i medicinska istorija ukljucujuci i pitanja o svakodnevnoj ishrani, profesiji, uslovima rada, rutini zivota, odnosima i dusevnom zdravlju.
Ovaj imput informacija je bitan da bi se identifikovali kljucni simptomi i potencijalni faktori neravnoteze i da bi se odredile opcije lecenja.
Sta je pocetni pregled?
Atyurvedski pregledi se sastoje iz tri dela:
- Opservacija (Darshan) prakticar prvo ocenjuje opste fizicko zdravlje gledajuci pacijenta, posmatrajuci njegove/njene pokrete, konturu tela, boju koze i ociju, linije lica, grebena, oblik nosa, kvalitet usana, kose, noktiju
- Sparsha ili dodirivanje – je taktilna dijagnostika: vrsi se palpacija tj pritiskanje odredjenih delova tela tzv sparshanam. Slusa se govor pacijena, zvukovi.
- Prashna – znaci ispitivanje pacijenta o simptomima, na sta se zali, nelagodnosti o toku bolesti nelagodnosti i progresije bolesti. Lekar takođe ispituje o mentalnim i psihološkim uslovima.
Kada se osecamo lose, obicno odlazimo kod lekara zapadne medicine. Bolest izazvana razlicitim patogenim faktorima kao sto su virusi i bakterije se leci istim lekovima za razlicite ljude i uvek daje razlicito dejstvo jer ljudi nisu identicne preslikane jedinke vec zasebni specificni univerzumi. Ayurvedska terapija se zasniva na individualizovanom tretmanu. Ayurvedski lekar (razlicito od ayurvedskog prakticara) koristi pristup zvani Pareeksha roga koji kombinuje analizu bolesti sa dubokiim ispitivanjem svakog pojedinca. Zato i kazemo da ucenje ayurvedske tehnike je ucenje VESTINE primene ayurvedskog medicinskog sistema prilagodjenog svakom pojedincu. Ayurveda veruje da svaki pojedinac u sebi nosi potencijalnu energiju koja moze da regenerise i vrati organizam iz stanja neravnoteze ili bolesti u balans ili zdravlje. Ayurvedski prakticar samo potpomaze taj proces samoizlecenja. Ojacavaju se zdravi elementi. Ovaj proces se zove svabhavaporamavada dajuci telu izazov, podsticaj da zaceli sopstvenom energijom. Tretmani (masaze, promena ishrane, yoga itd) kao i herboterapija su sastavni deo ovog procesa izazivajuci samoreparaciju tela i duha.
Prema ayurvedi bolesti nastaju usled neravnoteze dosha ili specificnog sklopa vitalne energije a ayurvedski prakticar je prosao preciznu obuku da neravnotezu prepozna kao i prakruti ili individualnu konstelaciju elemenata.
Koji su to ayurvedski tretmani?
Ayurvedski prakticar ima sirok spektar tretmana. Tretmani mogu biti rutinski ili sezonski.
Shirodhara je tehnika lekovitog kontinuiranog curenja mlaza po celu. Tip lekovitog ulja i broj i duzina tretmana je odredjenja shodno tipu poremecaja. Na sajtu mozete videti razne tipove indijskih masaza a svaka od njih ima efekat na zdravlje.
- Dijeta i ishrana: praksa ayurvetske ishrane je od vitalnog znacaja za zdav zivot i to su vazne komponente lecenja, oporavka i upravljanja bolestima. Dijeta je prilagkodjena svakom pojedincu i zasnovana na sest osnovnih ukusa: slatko – promovise snagu i hrani celo telo i dusu, kiselo- stimulise digestivni trakt, slano – odrzava ravnotezu vode, elektrolita u telu, ostro, ljuto-poboljsava varenje i apsorpciju, gorko – stimulise sve ostale ukuse, oporo – pomoze apsorpciju.
- Ajurvedske Masaža: Ovi tretmani se obavljaju obučeni terapeuti koji rade pod nadzorom obučenih ajurvedskih praktičara. Ulja se biraju i pripremljeni u skladu sa specifičnostima dijagnoze praktikanta.
- Panchakarma: To je detoksikacija u vise koraka i ukljanja „amu“ iliti toksine otpadne materijale koji se nisu apsorbovali i koji se gomilaju u telu. Rezim ukljucuje masazu, tretman parom i lekovitim biljem, vamanu –indukovano povracanje, virechanu – upotreba laksativa na bazi biljaka, basti – klistiranje, mikrokrvarenja i nasia (nazalne tretmane).
Ovo je tradicionalna procedura i u moderno doba je znatno modifikovana i modernozovana. Ovi tretmani su praceni strogim rezimom ishrane i herboterapije i dovode do kompletnog podmladjivanja tela, sto sam i licno problala. U Srbiju sam se vratila sa savrsenom linijom i potpuno sveza, energetizovana.
Lekovito bilje i biljne formule Ayurveda nas uci da efikasnost biljke je odredjena njenom „ras“ (ukusom), „viriom“ aktivnom potencijom „vipaka“ iliti postdigestivni efekat. Ayurveda zahteva od prakticara dubinsko poznavanje biljaka i njihovog uticaja na fiziologiju, biohemiju, psihologiju. Ayurveda ne podrzava teoriju da su biljke benigne i nemaju nezeljene efekte. U vreme kada sam boravila u Indiji saznala sam da postoje tako opasne biljke u Evropi nepoznate koje su neka vrsta droge koja moze ubiti. Ubija za tri dana: prvi dan covek poludi, drugi dan pada u dubok san i treceg dana obicno umire. Neki turisti su stradali na ovaj nacin. Postoji i primer biljke latinskog imena Atropa Belladonna ili deadly nightshade koja ima psihotropne efekte i ekstremno je otrovna. Sadrzi u sebi scopolamine (poznat inace kao serum istine) i hyoscyamine. Izazivaju halucinacije i delirijume. Inace atropin je derivat ove biljke. Potice od italijanske reci belladonna jer su zene u srednjem veku stavljale atropin u oci da bi sirile zenice i tako bile privlacnije muskarcima. Taj mehanizam je vrlo logican jer je u psihologiji poznato da sirenje zenica nastaje usled stanja uzbudjenja a to muskom oku ne moze da promakne. Antiholinergicna svojstva dovode do promena u ucenju i memoriji u blagom obliku a kao sto smo vec rekli do delirijuma u tezem i na kraju do smrti. Kod zivotinja koje su je jele dovodilo je do narkoze i paralize.
Zakljucak je da biljke nisu bezopasne i treba ih koristiti sa znanjem jer mogu biti jace od bilo kakvog sintetickog leka. Znanje o njihovim efektima nije samo zasnovano na posmatranju „pokusaja i pogresaka“ kroz ljudsku istoriju vec zahtevaju znanja anatomije i fiziologije mozga i celog tela od strane ayurvedskog prakticara.
Aleksandra Kostic-ayurvedski prakticar sertifikovan os strane indijske vlade (Kerla, Trivandrum).