AYURVEDA: “AYU” znači ljudski život koga čine telo, čulni organi, um i duša. Vedas znači: tekstovi koji sadrze opis preventivnih aspekata zdravlja i proceduru lečenja. To su najstariji medicinski zapisi, čija starost doseže 6000 godina. Imai ih četiri:
1. rigveda,
2. yajurveda,
3.sama veda i
4. adhavarna veda.
Ayurveda je prirođena veština i ne zahteva artificijelnost.
Ayurveda definiše dobro zdravlje kao zanje o načinu kako biti srećan i nasuprot tome, kako izbeći bolest jer bolest je odsustvo sreće.
To je vrlo blisko danasnjoj definiciji zdravlja koju je dala WHO organizacija:
“zdravlje je definisano kao stanje kompletne fizičke, mentalne i socijalne dobrobiti, aI nije nuzno odsustvo bolesti. Dodata je odskora i četvrta dimenzija : „spiritualnost”
Ayurveda-životni stil-životna ravnoteža-razlika nije samo u tretmanu.
Ayurveda je drevni indijski zdravstveni sistem, praktikovan vekovima istraživanja, ne samo za leenje vec i kao sistem znanja koji je osnova za način zivota koji vodi u fizicku i mentalnu dobrobit na jedan holistički način.
Zapadna nama poznata medicina ne vidi čoveka, vidi samo jedan njegov delić.
Ayurvedisti veruju da je ljudsko telo sastavljeno od vitalnih elemenata koji su u odredjenom balansu. Svako pomeranje balansa dovodi do bolesti. Dijagnoza disbalansa, terapija korekcije disbalansa, i prevencija bolesti kroz način zivota je esencija ayurvede.
Kada se kaze da je ayurveda holisticka misli se na pristup ljudskom bicu kao fizičkoj, mentalnoj i spiritualnoj celini. Kada uzmemo u obzir da zapadna medicina, onakva kakvu mi poznajemo, ima mehanicisticki pristup, lekar ne poznaje istoriju bolesti pacijenta niti ima vremena da se bavi njime, svako se tretira kao identična jedinka, veštački se izdvaja aktuelni problem, bolest se privremeno zaleči ali se ne izleči. Ayurveda pristupa čoveku kao jedinstvenom biću sa jedinstvenom životnom istorijom kao i porodicnim i socijalnim odnosima.
Ono sto je zajednicko svim ljudima kao i celom univerzumu je ‘Pancha Maha Bootha’. To je večnih pet elemenata: prostor (eter), vazduh, vatra, zemlja, voda. Elementi postoje u svakom organizmu ali u različitoj kombinaciji procenata. Te razlicite proporcije determinisu određenČ
1. Tip Doše (koje odrzavaju i kontrolisu metabolicke funkcije u telu)
2. Dhatu (razlicite tipove tkiva)
3.Mala (metabolicke produkti i otpatci)
4. Agni- (reprezent solarne energije u telu svih živih bića i kazalizator svakog metabolickog procesa)
5. Triguna (tri specifična svojstva uma koja upravljaju sa 3 oblika doša, sedam tipova dhatus i tri oblika malas)
Dinamicka ravnoteza svega nabrojanog dovodi do priblizavanja idealu zdravlja a svaki oblik neravnoteže do bolesti.
Pancha Maha Bootha determinise tri osnovna oblika doša:
- Vata
- Pitta
- Kapha
To je teorija Tridoša (nasa rec duša)… Vata duša je kombinacija prostora i vazduha. Pita doša je kombinacija vatre i vazduha, a kapha zemlje i vode. Tridoša upravlja biološkim, fiziološkim i patološkim procesima u telu, umu i svesnosti. Svesnost je ključna dimenzija ljudskog postojanja. Mnoge tehnike meditacije, joge upravo vezbaju i učvršćuju svesnost ali to zahteva poseban tekst.
Vata princip doše: Vata se smatra primarnom došom koja upravlja funkcijama druge dve. Ona se predominantno nalazi ispod pupka u bešici, pelvičnom regionu, intestinalnom traktu, nogama, butinama, i kostima. Disbalans vate dovodi do: zamora udova, tanjenja kože, drhtavice, gastritičnih problema, konstipacije, insomnije, slabosti organa u telu, vrtoglavice i nekonzistentnosti govora., opšte slabosit tela, anoreksije, anemije, respiratnornih problema i letargije.
Balans Vate dovodi do elastičnosti, pravilnog disanja, brze inteligencije, opšte budnosti i svesnosti, stvara dobar vid, pronicljivost.
Pitta princip je prisutan uglavnom izmedju srca i pupka, u pupku, u gornjmi delovima intestinalnog trakta, limfnim nodovmai, znoju, krvi, očima i koži. Simptomi disbalansa pitte su: upale oči, bleda koža, problem sa stolicom i urinom sa pojačanim apetitom. Telo tako ima smetnje u osetima svraba, senzacije pečenja, i nedostatak sna.
Ispravna funkcija pitte dovodi do dobrog apetita, ispravnog varenja, oštre memorije, mudrosti i sjajne kože.
Kapha princip je flegmaticni princip i smatra se da je predominantno prisutan u jeziku, tkivima, nosu, zglobovima, glavi, grlu, grudima.
Kapha princip dovodi do tromosti, letargičnosti i krutosti. Često je prisutna ekscesivna salivacija, hladnoca u zglobovima, kašalj, dremljivost, teško disanje. Balans vate dovodi do jakih zglobova i dobre snabdevenosti organizma hranljivim materijama.
Praktuti je naša urodjena konstitucija koja je individualna i determinisana vremenom začeca, bazirana na individualnoj kombinaciji pet elemenata i odredjenom roditeljskim genima kao i životnim navikama ali su i sposobne da se menjaju i prilagodjavaju promenama okoline, navikama u ishrani i dnevnoj rutini. Zbog toga i govorimo o dinamickoj ravnoteži tj. stalno promenljivom balansu izmedju socijalnog i individualnog života u raznim njegovim aspektima.
Prema ayurvedi postoji sedam konstitucija ili prakruti:
- Vata – osoba poput vetra
- Pitta – osoba poput vatre
- Kapha predominantno flegamitcna osoba
- Vata- pitta tip
- Vata- kapha tip
- Pitta- kapha tip
- Vata –pitta-kapha tip
Najredji tipovi imaju sve tri doše povišene ili snižene kao i oni tipovi koji imaju predominantnu samo jednu došu. Ljudi su uglavnom kombinacija dve doše.
Postoje tri bazicne dijagnosticke metode:
- Vizuelna opservacija pacijenta (darsana pareeksha)
- Verbalno ispitivanje pacijenta (prasna pareeksha)
- Fizicka egzaminacija sa pulsnom dijagnostikom (sparsana pareeksha i nadi pareeksha)
Posebnu paznju ayurveda daje prevenciji bolesti kroz harmoniju sa prirodom.
Tipovi tretmana
1.SODHANA CHIKITSA – terapija purifikacije, čišćenja i primenjuje se usled metaboličkih nus efekata odnosno toksina. Panchakarma terapija
2.SHAMANA CHIKITSA – terapija za smirenje organizma. Za razliku od prethodne terapije ova terapija se ne zasniva na elminaciji supstanci iz tela. To je terapija koja se primenjuje posle sodhana chikitsa i zasnovana je na oralnom uzimanju suplemenata.
Vrste masaze
1. Shirodhara – mlako lekovito ulje ili mleko, sipa se na čelo u ritmickim oscilirajućim pokretima. To je izuzetno dobra masaža za nervne bolesti vata tipa. Dobra je za sinuse, akne, za poboljšanje memorije i koncentracije
2. Njavarakizhi masaža podrazumeva njavara indijsku rižu kuvanu u mleku sa lekovitim biljem i pakovanu u specijalne vrecice. Izuzetno je dobra za snagu organizma, reumu, tvrdocu misica, grčeve, dobru komleksnost tkiva
3. Abjangam masaza je masaza duboke relaksacije tela. Koriste se specijalna indijska tropska ulja koja dovode do smirenja tela i duha
4. Ekanga abjangam je muskularna relaksacija odredjenih delova tela
5. Pizhichil masaza – koriste se velike kolicine lekovitog toplog ulja koje koristi za razne degenerativne bolesti
6. Lekhaneeyam je specijalni herbalni prah koji vrlo uspešno otklanja celulit. Pre toga se primenjuje masaža limfne drenaže.
7. Marma masaza – toj masazi sam se naročito posvetila jer se odnosi na odredjene energetske protoke (slicno shiazu). Koristi se stimulacija marma pointa. Stara je 6000 godina i koristili su je kalaripayattu ratnici sa lecenje svojih povredjenih članova. Licno sam je isprobala i daje neverovatne efekte. To je masaža koja ujedno leči, podmladjuje i opušta.
8. Kativasti masaza je namenjena svima onima koji imaju problem sa reumom, išijasom, lumbalnim bolovima. Prave se bazenčići na bolnim delovima gde se sipa toplo ulje koje duboko prodire do tkiva i nerava.
9. Refleksoterapija stopala i dlanova.
10. Marma masaža glave – za sve ljude koji pate od bolova u ledjima, vratu i glavi.
Оставите одговор